fredag 19 mars 2010

Tävling nr 2 avklarad

Ja då hade vi avverkat ytterliggare ett lopp i detta Paralympics. Det var 10 km klassiskt och föret var helt tvärtemot dagen innan. Igår körde jag och Zebben som sagt på ruggskidor i snöyret. Idag när vi kom upp till tävlingsplatsen hade det varit minusgrader under natten och spårat sent igår så att det var stenhårda spår. Nu var det klister som gällde och till och med något extra lager för att det skulle hålla de två varven på 5 km banan.

Trots snabba spår och banor så blev det ett riktigt tufft race. Zebben gick ut i ett rasande tempo. Nästintill samma tempo som han håller på 5 km. Så frågan var hur bra det skulle hålla. Trots att han tröttna lite på andra varvet så höll han riktigt bra och klappade aldrig igenom vilket är riktigt imponerande. 9:a i mål och dryga 4 minuter efter överlägsne segraren Brian McEver. Detta var ytterliggare ett lopp som visar på vilka framsteg han har gjort det här året. När vi var på plats för ett år sedan var han över 10 minuter efter på samma bana och nästintill samma före. Fortsätter det så här är han om nästa år...

För min egen del blev det också riktigt tufft. Jag fick jobba rejällt i mitt jobb som guid, och då främst utför. Eftersom det var så grymt isigt så behövde vi ploga i några nerför. Det gjorde att det lät väldigt högt och för att Zebben då skulle höra mig när jag roppar vart han skall så var jag tvungen att skrika. När jag kom i mål var jag hes och hade lite ont i halsen, efter att han skrikit allt vad jag kunde i dryga 30 minuter.

Sedan vill jag också sända en hälsning till våra vallare och testpiloter som gjorde ett grymt jobb med våra skidor idag. Trots att det var så hårt och att vi behövde ploga så pass mycket så höll sig fästet kvar och både jag och Zebben hade gryma skidor hela loppet. Stor eloge skall ni ha!

Imorgon skall jag själv ut på en liten tur och förhoppningsvis är det samma fina väder som vi har haft idag. De aktiva skall vila imon från skidåkningen och skall hitta på lite aktiviteter. För egen del kan det bli en tur till Whistler på eftermiddagen.

Vill också säga ett stor Grattis till Stina som blev 4:a idag. Riktigt grymt gjort!

Ha det bra alla där hemma i Sverige!

3 kommentarer:

  1. Härligt att höra att ni fixar ¨allt¨ på ett bra sätt. Extra kul att både ni och Stina har lyckats med Er målsättning. Ha en skön ¨ledig¨? dag det är du värd. Hoppas ni får en fin avslutning med bra tävlingar på söndag. Sprint är ju tufft och extra tufft när det blir dubbelt antal åkare i spåren ( med guider ) Håller tummar. Patrik

    SvaraRadera
  2. Thomas Karlsson19 mars 2010 kl. 09:01

    Grymt bra jobbat!! Rejält imponerad, Grattis till en super insats! Det är väldigt roligt att läsa och följa eran framfart i världseliten!

    Kul att läsa att du är precis som vanligt oxå: "ledig dag" = "liten tur"... :) Kollade vädret på yr.no och det kommer bli sol och +7 i whistler, hur det blir med tidsförskjutningen vet jag inte. Men det verkar ju kunna bli lika fint som sist när du skicka mms!

    Mina föräldrar hälsar och grattar oxå! Det gör även kristin förstås! Nu laddar vi inför söndag! Vi ses i tv-rutan!

    SvaraRadera
  3. Stoet grattis pojkar dethär gjorde ni verkligen
    bra.Vi är SÅ imponerade!!
    Vilodagen är er väl unnad.Hoppas du Albin får njuta av skidturen som du tänkte ta.
    Ha det så bra nu vi håller tummarna för er
    nästa tävling.
    Mormor o Morfar.

    SvaraRadera